Navigation auf uzh.ch

Suche

Universitätsbibliothek Zürich

Lunch & Learn Open Science

image

Die Lunch & Learn-Serie bietet Angehörigen der UZH monatlich einen kurzen Einblick in verschiedene Aspekte rund um Open Science.


Die Veranstaltungen finden über Mittag online auf Zoom statt. Sie beginnen jeweils mit einem halbstündigen Input-Referat um 12:30 Uhr und schliessen mit einer offenen Fragerunde bis ca. 13:30 Uhr. Die Präsentation kann jeweils nach der Veranstaltung auf dieser Seite heruntergeladen werden.

Hier können Sie sich für die Veranstaltungen anmelden
 

Programm

Eine Übersicht über alle Veranstaltungen finden Sie in unserem Programm (PDF, 2 MB)und dem Kursbuchungstool. Die Präsentationen können jeweils anschliessend an die Veranstaltung unten in der Übersicht heruntergeladen werden.

23.10.2023 – The Citizen Science Center Zurich: Citizen Science, Co-creation and SDGs

On Mon, October 23, 2023, Rosy Mondardini from the Citizen Science Center Zurich will speak about Citizen Science, Co-creation and SDGs:

The Citizen Science Center Zurich is a joint initiative of the University of Zurich and ETH Zurich. Created in 2017, its purpose is to enable professional researchers and members of the general public (“citizens”) to create and conduct Citizen Science research projects. The Center focuses on supporting academic-quality processes and results, and prioritizes those activities and projects – defined in the literature as “co-created” – that maximize the collaboration between citizens and scientists in all phases of the research process. To this aim, the Center provides the resources, expertise and technical know-how necessary to develop, set up, and run citizen science projects.

In the global effort toward a more sustainable world, represented by the UN Sustainable Development Goals (SDG), Citizen Science has an immense potential to help. With its 17 goals, 169 targets and 231 indicators, the SDGs reflect a data-driven and society-oriented framework that requires a collaborative effort from all levels of society to achieve a better future. Citizen Science projects can engage people in the Goals’ monitoring and implementation, help raise awareness of societal challenges, empower people to take action, and ultimately enable them to participate in the achievement of the SDGs.

13.11.2023 – Pre-registration & Registered Reports: How to improve the credibility and reproducibility of your research

On Mon, November 13, 2023, Evie Vergauwe and Caro Hautekiet from the Université de Genève and the Swiss Reproducibility Network (SwissRN) will speak about pre-registration & Registered Reports:

In this talk, Evie Vergauwe and Caro Hautekiet give participants a short introduction to preregistration. They will cover the value of preregistration, give an overview of the different variations of the practice (preregistration, Registered Reports, and PCI-RR), and show how it can be implemented. Additionally, they will give some practical examples of the perceived advantages and disadvantages of preregistration (e. g., how to deal with unexpected events or errors requiring a deviation from the preregistration, what about exploratory research).

05.12.2023 – Bye bye Elsevier! Der Weg zu Platinum Open Access am Beispiel der Zeitschrift SComS

Am Di, 5. Dezember 2023 sprechen Silke Fürst von der UZH und Philipp Bachmann von der Hochschule Luzern über das ‹Flipping› eines Journals zu Platinum Open Access:

Philipp Bachmann und Silke Fürst zeichnen den Weg von Studies in Communication Sciences (SComS) nach: Vom Zerwürfnis mit Elsevier über den Umstellungsprozess hin zu einer etablierten Platinum Open Access Zeitschrift in Zusammenarbeit mit HOPE und dem Schweizer Seismo Verlag. In dieser Lunch & Learn-Session erfahren Sie, wie ein Journal auch abseits gängiger Pfade ein eigenes Modell finden kann, das den Bedürfnissen aller Stakeholder gerecht wird.

 

 

 


Slides vergangener Veranstaltungen


07.09.2023 – Scholar- und community-led Ansätze des wissenschaftlichen Publizierens

Am Do, 7. September 2023 spricht Rebekka Kiesewetter von Community-led Open Publication Infrastructures for Monographs (COPIM) / Open Book Futures (OBF) und dem Centre for Postdigital Cultures / Coventry University über Scholar- und community-led Ansätze des wissenschaftlichen Publizierens:

Die Open-Access-Publikationslandschaft wird zunehmend durch grosse kommerzielle Verlage und andere gewinnorientierte Organisationen monopolisiert. Infrastrukturen und Finanzierungssysteme werden errichtet, die diesen Unternehmen und ihren Ansätzen entsprechen.

Eine Alternative zu diesen Entwicklungen eröffnet sich für Forschende, Verleger_innen und Bibliothekar_innen in einem vielfältigen, von der Wissenschaftsgemeinschaft[1] geführten scholar- und community-led Publikationsökosystem. Um mehr Einfluss auf die Verbreitung ihrer Forschungsprozesse und -ergebnisse zu nehmen – und als Alternative zu einer auf Reputations- und finanziellen Gewinn ausgerichteten Publikationslandschaft – schaffen und verwalten scholar-led/community-led Initiativen seit den 1990ern nicht-kommerzielle, horizontal organisierte und divers aufgestellte Publikationsinfrastrukturen und -systeme. In gewissen Ausformungen steht scholar-led/community-led ausserdem auch für die akademische Selbstverwaltung und Öffnung von Forschungs- und Publikationspraxen. Eine solche Selbstverwaltung umfasst etwa die Nutzung und das Teilen von Open-Source-Tools und -Plattformen, während eine Öffnung beispielsweise in Richtung diverser Disziplinen, nicht-akademischer Partner_innen, anderer Forschungskulturen und Sprachen stattfinden kann.

Am Beispiel des Forschungsprojekts Community-led Open Publication Infrastructures for Monographs (COPIM) / Open Book Futures (OBF), einer internationalen Partnerschaft von Forschenden, Verleger_innen, Bibliothekar_innen und Entwickler_innen, führt dieser Vortrag in die Idee des scholar-led/community-led-Publizierens ein und skizziert die Möglichkeiten und Herausforderungen, die sich aus diesem Ansatz für Forschende im Hinblick auf ihre Publikationsprojekte ergeben.

 

[1] Als scholar-led werden Initiativen bezeichnet, die primär durch im Wissenschaftsbetrieb beschäftigte Personen neben oder im Kontext ihrer Hauptanstellung im Wissenschaftssystem betrieben werden. Scholar-led schliesst neben Forschenden mit institutioneller Anbindung auch explizit Forschende ohne Affiliation sowie weitere im Wissenschaftsbetrieb tätige Personengruppen, z. B. Lehrende, Studierende, Bibliothekar_innen, Mitarbeitende aus wissenschaftsunterstützenden Bereichen (Projektkoordination, e-Learning, IT, etc.) mit ein.

[Präsentation herunterladen (PDF, 2 MB)]

24.08.2023 – Funder requirements and publishers’ conditions

On Thu, August 24, 2023, Suzanna Marazza from CCdigitallaw of the Università della Svizzera italiana will give a workshop on funder requirements and publishers’ conditions:

What is the difference between the role of the right holder and that of the author? What are the different legal implications on these subjects of a publishing contract and of a license to publish? Am I allowed to publish a version of my paper on the institutional repository before the end of the embargo? Which provision of the contract may I negotiate? And how do I negotiate my rights using the Rights Retention Strategy if the SNSF requires me to keep my copyright?

The goal of this workshop is to give a very brief overview of copyright, answer these and other questions related to the interests of the funders, interests of the publishers and possible conflicts between them and the author/researcher and eventually to find possible solutions.

[Download the slides (PDF, 1 MB)]

08.06.2023 – Der grüne Weg: ein Beispiel eines Begrünungsprojekts in ZORA

Am Do, 8. Juni 2023 berichtet Elisabet Sondell von der Universitätsbibliothek Zürich, Bereich Recht über ihr ‹Begrünungsprojekt› in ZORA:

Im Rahmen der Umsetzung ihrer internen strategischen Leitlinien zum Thema Open Access hatte die Rechtswissenschaftliche Fakultät Anfang Oktober 2021 das Projekt «Begrünung von ZORA» lanciert, dessen Ziel es ist, wissenschaftliche Publikationen von Mitgliedern der RWF, die im Zürich Open Repository and Archive (ZORA) bibliographisch schon erfasst sind, im Rahmen des rechtlich Zulässigen auf dem grünen Weg Open Access zugänglich zu machen. Bei den hierfür erforderlichen Arbeiten, wie z. B. Freigaben durch die Verlage und Texterfassung in Form von Scans, wurden die Forschenden durch die RWI-Bibliothek (heute UB Recht) unterstützt. Inhalt dieser Lecture ist es, ein solches Projekt aus bibliothekarischer Sicht vorzustellen.

[Präsentation herunterladen (PDF, 983 KB)]

11.05.2023 – How to publish for free: Diamond Open Access in Switzerland

On Thu, May 11, 2023, Daniela Hahn from the PLATO project at UZH will talk about Diamond Open Access in Switzerland:

Diamond Open Access refers to a model of open access publishing that is free for both authors and readers, scholar-led and based on values such as diversity, inclusion, and equity. In Switzerland, there are over 180 Diamond OA journals across all scientific disciplines and more are upcoming. The presentation will provide insight into this diverse landscape of journals – based on the “PLATO Study” – and discuss the role Diamond open access could play in transforming the current system of scholarly publishing.

[Download the slides (PDF, 1 MB)]

05.04.2023 – Rights Retention in support of academic authors

On Wed, April 5, 2023, Sally Rumsey of cOAlitionS will speak about Rights Retention in support of academic authors.

Authors automatically own copyright in their articles and other works when they put them in writing. The copyright owner has the right to prescribe how other people can use their work, for example, by licensing their work. Giving their precious rights away to publishers, as authors often do, means that the publisher acquires full control of the author’s work, often severely limiting the author’s use of it. This constrains not only the author to disseminate and use their own work as they choose, but also access to and use of the work by other researchers and society in general. The Plan S Rights Retention Strategy is designed to help authors retain sufficient rights to be able to reuse their own work, and not be constrained by restrictive terms and conditions imposed by a publisher.

[Download the slides (PDF, 14 MB)]

08.03.2023 – Open Access and Plan S at the SNSF: What’s happening?

On Wed, March 8, 2023, Tobias Philipp from the Swiss National Science Foundation will be speaking on Open Access and Plan S at the SNSF:

The Swiss National Science Foundation puts revised OA regulations in effect on 1 January 2023. This was the first revision since 2018, with the aim to implement Plan-S-principles, after the SNSF joined cOAlition S in 2022. This talk touches on several questions: Why did the SNSF join cOAlition S? What changed in detail? How have reactions and first experiences been in early 2023? And finally, what’s next regarding Open Access at the SNSF?

[Download the slides (PDF, 937 KB)]

24.02.2023 – Wie lernt eine Universität offene Wissenschaft praktizieren?

Am Fr, 24. Februar 2023 eröffnen Manuela Höfler und Katherine Hermans von der UZH Open Science Geschäftsstelle die diesjährige Veranstaltungsserie. Sie stellen sich die Frage, wie eine Universität offene Wissenschaft praktizieren lernt: 

Seit Herbst 2021 hat die Universität Zürich eine Open-Science-Policy. Darin werden Empfehlungen gemacht, wie sich Verfahren und Methoden von Open Science in den wissenschaftlichen Betrieb und die Lehre integrieren lassen. Wo stehen wir eineinhalb Jahre danach? Welche Massnahmen ergreift die UZH, um die Forschenden bei diesem Kulturwandel zu unterstützen? Und was braucht es noch? – Die Open-Science-Geschäftsstelle liefert einen Überblick von A wie Anforderungen, Anreize und Ausbildungen bis Z wie ZORA.

[Präsentation herunterladen (PDF, 2 MB)]

08.12.2022 – Wie gründe ich eine Open Access Zeitschrift?

Am Anlass vom 8. Dezember 2022 präsentiert Margit Dellatorre (Universitätsbibliothek, UZH) zum Thema «Wie gründe ich eine Open Access Zeitschrift?». In dieser Lunch & Learn Session erfahren Sie, woran Sie denken sollten, wenn Sie eine Open Access-Zeitschrift lancieren möchten. Was sind die ersten Schritte? Wie gelingt die Administration der Zeitschrift? Wie läuft die Qualitätssicherung ab? Unter welcher Lizenz sollen die Artikel publiziert werden? Welche technische Infrastruktur wird benötigt und wo soll diese gehostet werden? Wie finanziert sich die Zeitschrift?

Präsentation herunterladen (PDF, 1 MB)

07.11.2022 – Sensitive data in the Social Sciences and Humanities

On the 7th of November, Alexandra Stam and Pablo Diaz (FORS) will present on the topic of “Sensitive data in the Social Sciences and Humanities”. The purpose of this presentation is to introduce researchers to the issue of sensitive data and its management. Sensitive data are, in the eyes of the law, a special category of data whose processing is subject to strict rules and principles. Alexandra Stam and Pablo Diaz will therefore briefly present the legal framework governing the processing of sensitive data at the Swiss level. They will then consider informed consent, anonymisation and access control as central practices that allow for the processing and the sharing of sensitive data in the context of Open Data.

[Download the slides (PDF, 2 MB)]

27.09.2022 – Promoting my own research with altmetrics (in German)

Am 27. September widmet sich Sabine Klein (Universitätsbibliothek UZH) dem Bereich der alternativen Metriken (Vortrag auf Deutsch).

Zitierungen oder h-Index werden erst Jahre nach Publikationen in Fachzeitschriften erfasst. Jüngere Forschende können ihre Leistung mit diesen Indikatoren kaum ausdrücken. Auch wartet man nicht mehr, bis ein Artikel in einer gedruckten Zeitschrift erschienen ist, sondern teilt ihn gleich nach der Online-Publikation in verschiedenen Netzwerken. Hier setzen neue, alternative Metriken (Altmetrics) an: Sie erfassen die unmittelbare Diskussion von Forschungsergebnissen in den (sozialen) Medien und erlauben den Forschenden zu verfolgen, wer, wo und wie über ihre Publikationen spricht. In dieser Lunch&Learn-Veranstaltung geben wir darüber einen Einblick.

Präsentation herunterladen.

27.10.2022 – Dealing with Image Rights in Publishing

On the 27th of October, Suzanna Marazza (CCDigitalLaw) will present on the topic of “Dealing with Image Rights in Publishing”.

Using images in research can be a real headache: the main issues that may arise are related to copyright and data protection. This workshop, based on practical examples, aims at understanding the possible obstacles that may occur, at answering some questions such as “how is the researcher allowed to re-publish a copyrighted image?”, “when is an image anonymized?”, “can a Creative Commons license be used to share an image of identifiable people?”, and eventually at finding possible solutions for publishing.

Download theslides (PDF, 2 MB).

29.08.2022 – Rights Retention Strategy

On the 29th of August, Ross Mounce (Director of Open Access Programmes, Arcadia Fund) will present on the topic of the “Rights Retention Strategy”. The RRS is a strategy offered by cOAlition S - a group of funding agencies that want to accelerate the transition to Open Access of scientific publications. Together, they set up 10 principles that form part of Plan S. One of these principles states that authors or their institutions are required to retain copyright of their publications. With the Rights Retention Strategy, authors are given a practical way to implement this principle when publishing. But how does this play out in reality and what challenges do authors face? This talk provides background information on the RRS and will highlight the success of the strategy for grantees of cOAlition S members.

Download the slides.

08.06.2022 – Open Access: Why, when and how?

On the 8th of June, Torsten Hothorn (EBPI, UZH, SNF Open Access Ambassador) will present on the topic of “Open Access: Why, When, and How?”. Open Access publishing, that is the publication of scientific research output without associated monetary costs for readers, gained substantial momentum over the last two decades. We will discuss the roots of this development in the 1990ies, how it fits (or doesn't fit) into the classical publishing business and its envisioned impact on society. On a more practical level, current SNF policies will be briefly reviewed.

Download the slides (PDF, 8 MB)

11.05.2022 – HI-FRAME – Measure what really matters: a framework for Open Science professorial hiring

On the 11th of May, Mihaela Falub and Karin Gilland Lutz (Office Gender Equality and Diversity UZH) will present on the topic of “HI-FRAME – Measure what really matters: a framework for Open Science professorial hiring”. HI-FRAME is a project that promotes Open Science culture change and contributes to the implementation of the UZH Open Science Policy, as well as to UZH’s commitment to the San Francisco Declaration of Research Assessment (DORA) in the area of professorial hiring. From spring 2022, we will start to pilot a new hiring framework that includes Open Science practices in professorial hiring processes in several UZH faculties.

HI-FRAME is funded by the federal program P-5 Open Science. – Project homepage: https://www.gleichstellung.uzh.ch/de/projekte/hi_frame.html

Download the slides (PDF, 686 KB)

06.04.2022 – Open and FAIR data

Open Research Data has become a requirement mandated or expected by lots of funding agencies, research institutions and publishers. All data resulting from a research project should be uploaded on a public data repository and be FAIR. But what does that mean for the individual researcher? What about sensitive data, like patient records? and why is open data sharing so important for science? We will discuss those and more questions.

Lecturer: Rachel Heyard (UZH)

Download the slides (PDF, 1010 KB)

31.03.2022 – Funder requirements and publishers’ conditions

What is the difference between the role of the right holder and that of the author?, What are the different legal implications on these subjects of a publishing contract and of a license to publish?, Am I allowed to publish a version of my paper on the institutional repository before the end of the embargo? Which provision of the contract may I negotiate?
The goal of this workshop is to give a very brief overview of copyright, answer these and other questions related to the interests of the funders, interests of the publishers and possible conflicts between them and the author/researcher and eventually to find possible solutions.

Lecturer: Suzanna Marazza and Anna Schwendener (CCDigitalLaw)

Download the slides (PDF, 2 MB)

25.02.2022 – Die UZH in der Open-Science World: Von der Policy zum Kulturwandel

Sie erfahren, wie die Open-Science-Policy der UZH entstanden ist, und wie es nun weiter gehen soll. Zuerst schauen wir die Resultate und Learnings aus der OS-Policy-Umfrage an. Darauf aufbauend werden wir mögliche, zukünftige Massnahmen diskutieren, die Forschenden helfen können, Open Science in der Praxis anzuwenden.

Leitung: Manuela Höfler und Katherine Hermans (Open Science Geschäftsstelle, UZH)

Präsentation herunterladen (PDF, 1 MB)

Weiterführende Informationen

Fragen zur Veranstaltung?

Registrierung / Anmeldung